O&O - SIMON KENTGENS: Beijing: Epicentrum van een tijdsbeving

Deel deze pagina

Door vier maanden te verblijven in Beijing wilde Simon Kentgens (1978) onderzoek doen naar tijd en tijdsbeleving in China. Immers, er is geen andere stad in de wereld waar op dit moment de ‘oude tijd’ zo hard botst met de nieuwe. Kentgens beschrijft China als een maatschappij die tot vorige eeuw lange periodes van stabiliteit heeft gekend en nu in aanraking komt met de snelle, jachtige informatiecultuur. “Alsof twee tektonische tijdplaten langzaam maar zeker tegen elkaar drukken, met alle gevolgen van dien,” stelt hij. China noemt hijeen land met groeipijnen en stuipen waar het overal piept en kraakt. Zijn onderzoek gaat over deze ‘tijdsbeving’, zoals hij het noemde.

2014-2375-Kentgens

Tijd en tijdelijkheid spelen altijd een rol in het werk van Kentgens die in 2003 afstudeerde aan de St. Joost in Breda en sindsdien zijn werk exposeert in tentoonstellingsruimtes in binnen- en buitenland. Zijn vaak efemere of vergankelijke werk gaat onder meer over hoe houdbaar een werk of ervaring kan zijn. ‘Bloom’ heet zijn installatie van twee identieke boeketten, één echt boeket en één van kunststofbloemen. ‘De Spiegel’ is een spiegel in het landschap met de afmetingen van een bioscoopscherm, monumentaal maar kwetsbaar, met steeds meer barsten de tijdelijkheid van het werk en het landschap gedenkend. Natuur speelde ook een rol in een eerder O&O-project van Kentgens’ hand, een onderzoek naar landschappelijkheid in productverpakkingen.  De tijdsbeving in China legde hij struinend door de stad vast in foto en video, onderwijl ook kleine, tijdelijke interventies in de openbare ruimte inrichtend.

 

Totale budget € 10.000 / Bijdrage O&O € 10.000

Meer informatie over Simon Kentgens