O&O - HANS WILSCHUT: Panorama Domtoren

Deel deze pagina

In de 19e eeuw waren geschilderde panorama’s een geliefde bezienswaardigheid: de schilder portretteerde een wereld waarin je je als bezoeker voor je gevoel kon onderdompelen. Het beheerste je hele blikveld. Panorama Mesdag in Den Haag is een van de weinige die van deze internationale kunstvorm is overgebleven. Het inspireerde Hans Wilschut (1966). Denkend aan Mesdag en aan de ronde zoöpraxiscopen van Eadweard Muybridge besloot hij een stadspanorama van Utrecht te maken. Dat wordt als installatie onderdeel van een tentoonstelling over de Domtoren die plaatsvindt in het Centraal Museum in 2016. Wie vanaf de Domtoren naar beneden kijkt, ziet de ontwikkeling van de omgeving en kan in het uitzicht nog steeds verschillende historische stappen ontdekken.

2014-2411-Wilschut

Wilschut staat als fotograaf bekend om zijn internationale oeuvre van stedelijke panorama’s, architectuur en onwerkelijke stadsgezichten. Vol licht en verandering gaan ze vaak de menselijke schaal te boven. Deze foto’s toont hij in publicaties en in verschillende tentoonstellingen, waarin zijn portretten van bouwplaatsen en metropolen het beeld schetsen van een wereld op drift. Een eerder O&O-project was zijn fotografisch onderzoek ‘Beautification’, naar vergroening in de chaotische megastad Lagos in Nigeria. Hoe anders is de stedelijke verandering in Panorama Domtoren. De cirkelvormige installatie wordt, net als panorama’s in het verleden, te betreden door bezoekers. Maar dan high-res en hyperrealistisch uitgevoerd, met digitale montages, technieken die voor Wilschut een nieuwe fase in zijn oeuvre betekenen en waarin hij een conceptuele benadering van het landschap nastreeft.

 

Totale budget € 26.000 / Bijdrage O&O € 8.000

Meer informatie over Hans Wilschut