O&O - CSILLA KLENYÁNSZKI: Glass half-full

Deel deze pagina

Toen Csilla Klenyánszki (1986) in de zomer van 2014 een tijd verbleef in Seoul, Zuid-Korea, begon ze daar een onderzoek naar water en de containers daarvan. Water zowel als flessen en glazen hadden al langer haar belangstelling, omdat ze deze beschouwt als een van de meest belangrijke vormen en voorwerpen in ons leven. We hebben ze nodig en gebruiken ze dagelijks. Daarnaast geeft een fles vorm aan een vormloze vloeistof – die meestal aan het bewegen is – waardoor zijn beweging bevroren wordt. Die relatie en balans tussen vloeistof en container is wat Klenyánszki wil transformeren en daarvoor onderzocht ze in Seoul verschillende technieken. In tweede instantie wilde ze ook de omgeving en beweging van water een rol geven in de installaties – via fonteinen, bruggen sluizen, waardoor het thema ook een Nederlands karakter kreeg, met referenties aan waterwerken.

O_O_2014_2519_klenyanski_Fontein

Het werk van Klenyánszki is van origine gebaseerd op fotografie, hoewel ze ook andere technieken gebruikt. Haar werkwijze noemt ze intuïtief, ze is gefascineerd door vormen en functies van objecten die ze onderzoekt en uit hun context haalt waardoor nieuwe betekenissen ontstaan. Haar aanpak kan als een spel gezien worden zoals ze haar werk laat balanceren op het randje van nonsens of banaliteit, maar altijd gestoeld op het doordacht zoeken naar nieuwe betekenissen. In die alledaagse observaties past het Glass half-full, dat een andere vorm krijgt.  Klenyánszki wilde hiervoor tot kinetische vormen komen, samenwerkend met studenten van de Circus Arts of Codarts om jongleurtechnieken te leren. Die had ze nodig om video-installaties of performances met vloeistof te doen. Na ongeveer zes maanden kon ze het eindresultaat presenteren, in Budapest en in Rotterdam.

 

Totale budget € 10.000 / Bijdrage O&O € 10.000

Meer over Csilla Klenyánszki