O&O - SIMON SCHRIKKER: Pulpo

Deel deze pagina

Dieren en vooral honden vormen het bekendste onderwerp voor de schilderijen van Simon Schrikker (1973). Wanneer hij deze naar verf vertaalt, gebruikt hij gevoelens zoals dreiging en speelt hij met aanverwante clichés om reacties bij de kijker uit te lokken. Voor dit nieuwere werk Pulpo vormen opnieuw spanning en abstractie een drijfveer, nu met een inktvis als personage. Op basis van filmopnames van een inktvis wilde Schrikker Schilderkunstige vragen onderzoeken. Wanneer ontstijgt het beeld zichzelf en gaat de betekenis dieper, wanneer krijgt het noodzaak om gezien te worden? Deze vragen verwerkte hij in een stop-motion animatie van geschilderde voorstellingen.

2013-2303-Schrikker

Schrikker doorliep kunstopleidingen in Enschede en Groningen en toont zijn werk op tentoonstellingen en beurzen in binnen- en buitenland. In 2012 wijdde het Drents Museum een solo-tentoonstelling aan zijn werk. In zijn vaak pasteuze schilderkunst is het dier een vertrekpunt voor een voorstelling tussen figuratie en abstractie in. Het gaat over schilderkunst als medium en het gaat over de emotie die een voorstelling kan uitdragen. Dieren zijn daarin symbolische uitvergrotingen van dreiging, angst, spanning, gevaar. De octopus wilde hij gestalte geven in een animatie waarvoor hij ongeveer vier à vijf maanden uittrok om zo’n tachtig olieverfschilderijtjes te maken. Nadien publiceerde hij het resultaat online met plannen om het te exposeren in een nader te bepalen tentoonstellingsruimte.

Totale budget € 9.367 / Bijdrage O&O € 9.367

Meer over Simon Schrikker