O&O - KAMIEL VERSCHUREN: La Crotte d’Éléphant

Deel deze pagina

La Crotte de l’Éléphant_Platforme Alternative de l’Art Expérimental was een project van Kamiel Verschuren (1968), om een alternatief financieringsmodel te onderzoeken voor de stad Nantes. Dit diende om ruimte vrij te maken, vooral financieel, voor meer experimentele kunstprojecten. De titel verwijst naar de Grote Olifant, L’Éléphant Géant de Nantes, oftewel de publiekstrekker en icoon van de uitbundige city branding van de stad Nantes; een welkom excuus voor de overheid en andere investeerders om andere, misschien minder direct rendabele artistieke platforms over het hoofd te zien. In dit project werkte Verschuren samen met een artist-in-residence in projectruimte Paradise op uitnodiging van kunstenaarscollectief Collectif_R.

O_O_2104_verschuren_lightstreet2011

Al ruim twintig jaar is Verschuren betrokken bij Stichting B.a.d in Rotterdam Charlois waar zijn kunstenaarspraktijk gelieerd is aan zijn omgeving. Hij verhoudt zich vooral tot de stedelijke buitenruimte, conceptueel en interdisciplinair, wat hij uit in de vorm van installaties, omgevingskunst en publicaties. Bij het onderzoeken van een financieringsmodel, wat hij in Charlois met succes heeft gedaan vanuit NAC (Nieuwe Ateliers Charlois), is het voor hem belangrijk dat deze modellen naast een economische gedachte zich ook als kunstwerk manifesteren. In 2012 had hij al een tijd in Nantes gewerkt. Opnieuw wilde hij zich bij terugkeer verdiepen in data, financiering en het kunst- en cultuurbeleid van de stad. Voor La Crotte de l’Éléphant verbleef hij vijf keer twee weken in Nantes, met daaraan verbonden drie presentaties van zijn voorstellen en bevindingen. Met een pamflet gericht aan initiatieven en kunstenaars wilde hij oproepen tot een gezamelijke publiekscampagne voor de vormgeving van een nieuwe stedelijke kunstanifestatie.

Totale budget € 9.200 / Bijdrage O&O € 3.200

Meer over Kamiel Verschuren