O&O - MARLEEN VAN WIJNGAARDEN: Nieuw werk

Deel deze pagina

Voor Marleen van Wijngaarden (1966) weegt de twintigste eeuw zwaarder dan ze soms zou willen. Ze voelt zich aangetrokken tot juist die elementen die vorige eeuw beeldbepalend waren: verf, structuur, ruimtelijkheid, expressie. Toch heeft ze besloten om de vadermoord aan anderen over te laten; ze laat de kunstgeschiedenis als inspiratiebron toe - met mate. Knipogend naar de grote ‘ismes’ van de moderne tijden ontwikkelt ze een beeldtaal die er uiterlijk op lijkt, maar totaal tegenovergesteld tot stand komt.

2011-1590-vanWijngaarden

Die beeldtaal bestond sinds 2005 uit een combinatie van uitgesneden en beschilderd papier op beschilderd doek. Dat is een werk dat behalve inhoudelijk ook praktisch gezien veel eist — veel geduld en een zorgvuldig monnikenwerk. Het onderzoek waarvoor ze het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam benaderde, kwam voort uit een vraag van modeontwerper Peter George d’Angelino Tap. Hij nodigde haar uit om mee te doen aan Island of the colorblind: een tentoonstelling in Arminius in Rotterdam. Daar wilde hij een collectie tonen die is geïnspireerd door beeldende kunst, waarbij hij andersom kunstenaars vroeg om zich juist door zijn werk te laten inspireren. Van Wijngaarden wilde meedoen en stelde voor om daarbij zijn sjablonenbrander op nieuwe manieren te gebruiken. De vruchten van dit technische experiment exposeerde ze in Arminius en eind 2011 samen met Tap in een duoshow in De Koornmarktspoort in Kampen.

Totale budget € 7.500 / Bijdrage O&O € 5.000

Meer over Marleen van Wijngaarden