O&O - TAMAR DE KEMP: Familiealbum

Deel deze pagina

Nalatenschappen zijn een verantwoordelijkheid die niet licht genomen wordt. Het kan een album of een doos met prullaria zijn, dat in zekere zin in een leven samenvat. Iemand die daarmee te maken kreeg, was de Rotterdamse kunstenaar Tamar de Kemp (1964). Een paar jaar geleden kreeg zij het hele fotoarchief van haar ongehuwde en kinderloze tante in bezit. Haar leven lang had de tante gefotografeerd vanuit een groot verlangen om zich te ontwikkelen tot een serieus amateurfotograaf. Ze liet een archief na dat bestaat uit foto’s van reizen, sinterklaasavonden, de opgroeiende nichtjes. Duizenden beelden.

2010-1411-deKemp

Als filmmaker en fotograaf neemt De Kemp (1964) deel aan tal van tentoonstellingen en voor het Onderwijsmuseum gaf ze een publicatie uit met portretten van Groep 8-leerlingen. Daarnaast is ze net als haar tante een verzamelaar van beelden en besloot daarom met dit archief nieuwe beelden te gaan maken. Ze bewerkte al enkele vakantiekiekjes en overbelichte landschapsportretten van haar tante voor een tentoonstelling, door ze te versnijden of met gaatjes te doorboren — als een bellenblaas of bloesem met destructieve neigingen. Om meer uitgebreid onderzoek te doen naar manieren om dit archief te bewerken en hergebruiken benaderde De Kemp het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam met een subsidieaanvraag. Haar plan was om het resultaat van de bewerkingen te printen op een stoffelijk Hahnemühlepapier en beelden te laten uitvoeren als behang.

Totale budget € 7.000 / Bijdrage O&O € 5.000

Meer over Tamar de Kemp