O&O - SJOERD WESTBROEK: Lines intersecting on a Circular Plane

Deel deze pagina

De Rotterdamse kunstenaar Sjoerd Westbroek (1979) maakte de afgelopen jaren vanuit een ruimtelijke benadering tekeningen. Dat heeft hem een oeuvre opgeleverd dat het midden houdt tussen tekenkunst, sculptuur, installatie. Hij experimenteerde met didactische presentatiemiddelen, zoals vitrines en overheadprojecties. Daarin ging hij terug naar de achttiende-eeuwse kunstenaar Alexander Conzens. Die beschreef hoe je vanuit inktvlekken landschappen kunst schilderen. Dat idee van suggestie, verbeelding, inspireerde Westbroek die net zo lief ideeën put uit het Barcelona-paviljoen van Mies van der Rohe en Schinkels Alte Nationalgalerie in Berlijn.

Vanuit deze verschillende uitgangspunten wilde Westbroek een nieuw project maken toen hij werd gevraagd om met een aantal Rotterdamse kunstenaars in het najaar van 2010 af te reizen naar Nieuw-Zeeland. Daar zou in Wellington de groepstentoonstelling Charming the Snake of Reason plaatsvinden in Enjoy Public Art Gallery, samengesteld door Marnie Slater. De tentoonstelling zou inzage geven in jonge Rotterdamse kunst, en netwerkmogelijkheden opleveren voor de deelnemende kunstenaars. Naast Westbroek waren dat Bik Van der Pol, Maria Pask, Marnie Slater, Ruth Buchanan and Aline Keller. Met steun van het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam reisde Westbroek naar Wellington en maakte hij een wandtekening, getiteld Lines intersecting on a Circular Plane. Deze werkte op een abstracte manier als een bemiddelaar in een kijkproces. Het ging vergezeld van een kleiner werk, een papieren silhouet op een handgemaakte papieren drager.

Totale budget € 6.950 / Bijdrage O&O € 6.000  

Meer over Sjoerd Westbroek