O&O - DAGMAR BAUMANN: Sediment en sentiment

Deel deze pagina

Een meisje van een jaar of twee is op een terras in de weer om de stoelen te verplaatsen. Haar roze jurkje staat in schril contrast met het zware karwei. Ze hoort bij een groep volwassenen die willen dat ze aan tafel komt zitten, maar ze laat zich niet afbrengen van haar plan. Uiteindelijk zit ze op de enige gele stoel van het terras. Een roze kind, op een gele stoel, tussen allemaal zwart. Dagmar Baumann schreef deze observatie met de hand als een cirkelvormige tekst, een van de schetsen voor een nieuw boek. Baumann is een schilder en haar werk gaat over lijnvoering en handschrift. “Mijn handschrift is de bron van het schilderkunstig gebaar. Het staat voor het fysieke, niet inwisselbare moment van de actie. Elke slinger representeert een ‘moment’. Laag voor laag voegt zich het beeld uit deze momenten tot een geheel. Evenwichtigheid en fragmentatie zijn even sterk aanwezig.”

2010-1253-Baumann

Ook zoekt Baumann naar open schilderachtige ruimtes, die eerder verhalen oproepen dan ze te vertellen. Soms schildert ze deze in cirkels waar ook Renaissancekunstenaars al van hielden. Deze zogeheten tondo’s zagen ze als een soort vensters, overgangen tussen binnen en buiten. Baumann vult haar vensters met kijkjes in een chaotische beeldcultuur waarin ze overeenkomsten bijeen raapt: bloemen, roze dingen, patronen, rampen, blikken. Dat deed ze ook in deze publicatie, waarin ze beeld en tekst mengde tot een associatief geheel. Zo ontstond een kunstenaarsboek, in samenwerking met Nienke Terpsma en uitgegeven in eigen beheer.

Totale budget € 8.500 / Bijdrage O&O € 8.500

Meer over Dagmar Baumann