Met het plan om een klassieke auto te reconstrueren volgden de Rotterdamse kunstenaar Melle Smets (1975) en socioloog Joost van Onna (1976) het spoor van afgedankte Westerse auto-onderdelen. Daardoor belandden ze uiteindelijk in Ghana, in de wijk Suame Magazine. In die autowijk wordt het schroot ...Lees meer
Na een tijd ‘ondergronds’ te zijn gegaan om nieuwe beeldende middelen te vinden, was Vanessa Jane Phaff (1965) in 2012 bezig met projecten waarbij ze platforms zocht om haar werk buiten het reguliere kunstcircuit te tonen. Daarin past Double Cube : een website die ze beschouwt als ...Lees meer
Typology of a landscape is een publicatie van een serie recente schilderijen van Isolde Venrooy (1977) naar het ideale landschap die ze de afgelopen twee jaar heeft gemaakt. Het boek maakte ze samen met twee schrijvers, een fotograaf en een vormgever. De publicatie is de ene kant van dit ...Lees meer
Posters hebben een heel eigen communicatiestijl: een compacte kracht, een eenvoudige helderheid, zeker in de Nederlandse vormgevingstradities. Milou van Ham (1964) raakte ervan onder de indruk in het vernieuwde Stedelijk Museum Amsterdam en bedacht een plan: het Poster Project , om de kracht van ...Lees meer
Kunstenaarscollectief Bespoke in Manila, op de Filippijnen, nodigde voor 2013 de kunstenaar Jasper Niens (1980) uit voor een werkperiode. Niens kende dit initiatief door een eerdere reis naar de Filippijnen. Bespoke heeft een residency -faciliteit en een productieplek, waardoor Niens drie maanden ...Lees meer
Modern Gestures is de werktitel van een filmplan van Esmé Valk (1977) waarin ze de expressieve dans die in Duitsland ontstond aan het begin van de twintigste eeuw, centraal wil stellen. De opkomende levensreformbewegingen, zoals de tuinstad Hellerau en de Zwitserse berg Monte Verità ...Lees meer
Aan de hand van een specifiek genre binnen de schilderkunst, de kunstkamervoorstelling , deed Ellemieke Schoenmaker namens schildersduo V&B een voorstel voor een O&O-project. Ze stelde voor om samen met verschillende Rotterdamse kunstenaars binnen een monumen taal schilderij elk zijn of ...Lees meer
DasDas is een project van Serge Game (1970) om driedimensionaal werk te maken, dat parallel loopt aan zijn huidige praktijk van tweedimensionaal werk, schilderijen en tekeningen. De reden voor deze ontwikkeling was dat Game in zijn werk vaak geïsoleerde totemachtige vormen opvoert met een ...Lees meer
Kunstenaarswerkplaats Beeldenstorm in Eindhoven is een plek waar kunstenaars en vormgevers elkaar ontmoeten en experimenteel kunnen werken met het gieten van metalen. Onno Poiesz (1974) wil als O&O-project hier een residency aanvragen. Hij zou er in een eigen atelier met voor hem nieuwe ...Lees meer
Het werk van Giuseppe Licari (1980) gaat over ruimte en natuur: de wereld waar we in leven is natuurlijk en natuur is wat wij mensen in wezen ook zijn. Het enige wat ons onderscheidt van de dieren is volgens hem cultivering. De mens heeft cultivering en cultuur nodig om de wereld te ...Lees meer
In 2008 was Hans Wilschut (1966) voor het eerst in Lagos, Nigeria. Dit is de op één na grootste stad van het Afrikaanse continent en is een onwaarschijnlijk chaotische en harde stad. Hij maakte er het werk Landmark , waarop de African Artist Foundation/Lagos-Photo Organisation hem in ...Lees meer
The Mountain School of Arts in Los Angeles is de oudste artist-run-school in Californië. Het wil een educatieve gemeenschap van kunstenaars scheppen door gratis lessen aan te bieden die een uitgebreid onderzoeksveld bestrijken. Elk jaar worden vijftien gemotiveerde studenten toegelaten tot ...Lees meer
Familiar Images is een conceptueel onderzoek (in theorie en praktijk) naar de manier waarop archetypen en bekend veronderstelde beelden (uit ons collectieve geheugen, reclame, film) ons idee van de werkelijkheid hebben bepaald en onze leefomgeving mede hebben vormgegeven. De rol van het ...Lees meer
Ine Lamers (1957) benaderde het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam voor een presentatie in het Krasnoyarsk Museum Center, waar ze samen met Anneke de Boer was uitgenodigd voor een duotentoonstelling. Lamers wilde hiervoor een nieuwe versie maken van haar videofilm Ochered (the rehearsal) . Deze is ...Lees meer
BLINDER is een filmproject van Tim Leyendekker (1973), opgebouwd uit zichtbare en onzichtbare beelden en een audiotrack. Het werk is gebaseerd op het boek De Stad der Blinden van José Saramago (1995) en op de Hollywoodverfilming van die roman door Fernando Meirelles ( Blindness , 2008). ...Lees meer
Performancekunstenaar Nicola Unger (1974) werkt doorgaans met de scheiding tussen publiek en performer en treedt daarbij meestal zelf op. Om die scheiding te doorbreken, ontwikkelde ze een projectvoorstel. Haar wens is om het publiek dichter te betrekken bij het uitvoeren van een werk. Hiervoor ...Lees meer
Konrad & Kurfurst is een onderzoek van Esther Urlus (1966) naar verdwenen eigenschappen van filmemulsie. Twee eigenschappen in het bijzonder wilde ze nader onderzoeken: reticulatie en het scheppen van kleur met zwart-witmateriaal. Dit onderzoek zou resulteren in een korte film, van zo’n ...Lees meer
De laatste paar jaar is het aloude begrip The Commons opnieuw in de belangstelling komen te staan in de kunst. Kim Bouvy (1974) ziet het in praktijk gebracht bij het collectief van Het Wilde Weten waar ze actief is en waar ze eind 2012 wilde beginnen met een programmering rond Het Collectieve . ...Lees meer
De vraag ‘wat ontbreekt er aan de collectieve herinnering?’ vormde de basis voor de reis die Ina Marie Schmidt (1979) voor haar onderzoek ondernam naar Berlijn. Mede door zijn bewogen geschiedenis heeft de stad in de loop der tijden ingrijpende veranderingen meegemaakt. Voor een ...Lees meer
De duotentoonstelling Stage Geographies van Ine Lamers (1957) en Anneke de Boer (1969) kwam tot stand op uitnodiging van het Krasnoyarsk Museum Center in Rusland. Als O&O-project presenteerde De Boer een nieuwe uitwerking van de multimedia-installatie If someone is going to play my part , ...Lees meer
Als samenwerkende kunstenaars benaderden Klaas van Gorkum (1975) en Iratxe Jaio (1976) het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam voor een gezamenlijk project annex werkperiode. Daarin wilden ze onderzoeken wat het betekent om als kunstenaar werkzaam te zijn in een tijdperk waarin de waarde van ...Lees meer
Het onderzoeksproject van Kiki Lamers (1964) in 2012 hing samen met een werkperiode in het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum, thans Sundaymorning@ekwc). Dit zou voor haar een vervolg zijn op een eerder onderzoek, toen met fotografie. Vertrekkend vanuit haar achtergrond als schilder leidde de ...Lees meer
Een van de steden waar Hans Citroen (1946) op zijn Poolse reizen belandde, was Boleslawiec. Dit is een Silezisch stadje waar het bekende Poolse keramiek gemaakt wordt, een toeristisch exportproduct. Citroen ontdekte dat verzwegen wordt dat bij die keramiekfabrieken, die ooit Duits waren, na 1945 ...Lees meer
Het internationaal bekroonde lichtkunstwerk op Katendrecht, Broken Light , is een creatie van kunstenaar Rudolf Teunissen (1958). Hij heeft een achtergrond in architectuur en lichtontwerp nadat hij in het verleden de kunstacademie in Den Bosch doorliep. In 2010 werd Broken Light opgeleverd in een ...Lees meer
Het vervliegen van de tijd en de illusie van samenhang vormen de kern van Desserts , een onderzoek van Antje Peters (1979) naar desserts die het uiterlijk hebben dat hoort bij het streven naar een perfecte wereld. Dat streven herkent Peters in kookboeken en reclames, onder meer die van desserts, ...Lees meer
MechanicalTurk.com is een website waar werkgevers en werknemers anoniem met elkaar in contact kunnen treden. Voor een O&O-project met de titel Loops & Errors besloot kunstenaar Eileen Maxson (1980) in 2012 daar haar podium van te maken. Ze nam er de rol van werkgever aan, om zodoende ...Lees meer
Het kunstenaarschap van Hidde van Schie (1978) bestaat uit twee verschillende disciplines: muziek en beeldende kunst. Zijn voorstel voor O&O was een plan waarin hij die twee meer verenigt in één project. Dat zou uiteindelijk bestaan uit een concert, een tentoonstelling, een ...Lees meer
Voor kunstenaar Anita Hrnic (1982) zijn er twee manieren waarop kunst kan ontstaan: door de abstrahering van een proces, of vanuit een specifiek verhaal. Dat laatste is hoe ze in 2012 een nieuwe fase in haar werk wilde ingaan, door een scenario te schrijven voor een verhaal in twee delen. Het ...Lees meer
In de psychotherapie worden mensen geconfronteerd met hun angsten en tegenslagen, vaak in huiselijk uitziende gespreksruimtes. Maar kunstenaar Jan Adriaans (1972) ziet veranderingen in die sector. Tal van andere therapieën die zijn opgekomen hebben plaats in andersoortige omgevingen, zoals ...Lees meer
Regel van het Inwendige is een stop-motion horrorfilm van veertig minuten, gemaakt door Arlette Boerlage (1960). Het is een ontdekkingstocht, “in de schoenen van de onschuld”, zoals Boerlage het verwoordt. Vanuit die positie ontwikkelt haar film zich als een reis door het ...Lees meer
Een van de grote attracties in het Amerikaanse Pittsburgh is het Andy Warhol Museum. Met dat museum had Stefan Hoffmann (1961) al langer contact toen hij, mede op hun verzoek, een nieuw onderzoeksplan ontwikkelde. De kern daarvan was de vraag van het museum aan Hoffmann om verder te experimenteren ...Lees meer
‘Beeldboek’ is de beste samenvatting van het idee dat Han Hoogerbrugge (1963) in 2012 lanceerde voor een boek rond zijn werk. Zijn voornemen was om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van een graphic novel . Daarin wil hij een reeks stripverhalen opnemen die het middelpunt worden ...Lees meer
PrintFarm SPB is een drie weken durend kunstfestival in het Russische Sint Petersburg. Kunstenaar David Elshout (1977) zag kans om hier in 2012 aan deel te nemen met een werkperiode: een gastverblijf van een maand bij het Taiga Initiatief aan de Neva rivier, naast de Hermitage. Hiervoor benaderde ...Lees meer
Wat zijn de effecten van het spelen op de ontwikkeling van het individu, op de cultuur, op de sociale integratie in de samenleving? In 2012 schreef Priscila Fernandes (1981) een plan om vijf maanden onderzoek te doen naar het fenomeen ‘spel’. Als uitgangspunt koos ze voor Johan ...Lees meer
Na al verschillende fotoboeken te hebben uitgegeven in eigen beheer, kreeg Marco van Duyvendijk (1974) een groter plan. Hij besloot om zelf een kleine drukkerij op te zetten. Met dit plan benaderde hij in 2012 het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam voor een O&O-bijdrage. De toegenomen ...Lees meer
Als schilder deed Marielle Buitendijk (1976) in 2012 een aanvraag voor een O&O-onderzoek naar een voor haar nieuwe techniek. Ze wilde digitale tekenprogramma’s verkennen en deze technieken combineren met fotografie, spuitschildertechnieken en andere methodieken, om tot een nieuwe ...Lees meer
Onder de titel Six Degrees of Conjunction presenteerde Esther Kokmeijer (1977) een onderzoeksplan met de veelzeggende ondertitel A Country does not have to be swallowed by the Sea . Het land in kwestie is Tuvalu. Dit eiland in Oceanië voelt als geen ander land de dreiging van de ...Lees meer
In 1956 emigreerde de grootmoeder van Sarojini Lewis (1984) van Indonesië naar Nederland. Ruim een halve eeuw later vatte haar kleindochter Lewis het plan op om hier een kunstproject van te maken. Ze besloot die migratie te verbeelden in een documentaire die fungeert als een geografische ...Lees meer
Le Cirque was in 2012 de titel van het voorstel van Silvia B. (1963) om een kleine melancholieke serie te maken, zwart in zwart, van vooral jongetjes met vachtjes. Met dat materiaal refereerde ze daarin aan hoe mensen met afwijkingen altijd tentoongesteld zijn geweest in rondreizende ...Lees meer
In 2012 werd in en rond de Zürichse galerie Perla Mode — Message Salon een kunstproject georganiseerd, waaronder een ontmoeting in de openbare ruimte. Daar had de Rotterdamse kunstenaar Susana Pedrosa (1983) de hand in. Toen zij werd uitgenodigd voor dit kunstproject, kreeg ...Lees meer
Carnaval heeft een lange geschiedenis en een brede aantrekkingskracht onder alle lagen van de bevolking. Dat maakt het een uitdagend podium voor de beeldende kunst, vindt Yasser Ballemans (1981). Serious Fun heette zijn O&O-project, een onderzoek naar de relatie tussen kunst en carnaval. Die ...Lees meer
Freetown is een bestaand toneelstuk van Rob de Graaf, dat een speciale belangstelling kreeg van kunstenaarsduo Leopold Emmen. In 2012 benaderden zij het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam met een voorstel: om dit stuk te bewerken tot video-installatie. Dat wilden ze doen samen met Dood Paard, als ...Lees meer
“Mijn praktijk als kunstenaar bestaat uit tekenen, schrijven, studeren, lesgeven en samenwerken - een nogal losse verzameling activiteiten die niet zozeer voortkomt uit een thematische benadering, maar eerder uit een constant proces van herpositionering ten opzichte van een ...Lees meer
De aanvraag bestond uit het zoeken naar mogelijkheden om in Ghana een droomauto te bouwen uit afgedankte auto-onderdelen uit Europa. Voor dit onderzoek wilde Melle Smets een reis maken naar Suame Magazine. Dit is een wijk van de stad Kumasi waar meer dan 200.000 monteurs in 12.000 werkplaatsen van ...Lees meer
Om een nieuwe fase in haar werk in te luiden, ontwikkelde Wapke Feenstra (1959) in 2012 het plan voor een studiereis. Ongeveer anderhalve maand zou ze naar en door het Bay-District en Denver, Colorado reizen. Daar verbleef ze een tijd in een residency in het Montalvo Art Center en bezocht ...Lees meer
Deze website maakt gebruik van cookies om je websitebezoek 'slimmer' te maken en omwille van statistieken.
Meer weten? Lees onze cookie-verklaring of pas je instellingen aan.