O&O - ONDINE DE KROON: En blanc et noir

Deel deze pagina

Toen de Libische machthebber Kadhaffi een laatste bezoek aan Italië bracht, had hij op zijn borst een foto gespeld. Het stelde guerillaleider Oma al Mukhar voor, die werd voorgeleid door Italiaanse troepen. Zowel de foto zelf, als de manier waarop Kadhaffi hem gebruikte, fascineerden Ondine de Kroon (1964). Kadhaffi daagde de wereld uit en daarbij presenteerde hij zich met een voorkomen waarin hij Afrikaanse en westerse elementen combineerde. Hoe zou zo’n portret overkomen in zwart-wit? In een grafisch kunstwerk? Wordt het beeld dan politiek, hoe kijk je er als beschouwer ernaar? Vanuit die vragen ging De Kroon op zoek naar meer beelden over macht, vervreemding, culturele verhoudingen. Die vertaalde ze in grafisch werk dat verhaalt over de invloed van het kolonialisme op de hedendaagse maatschappij. Met dat thema hield ze zich al langer bezig, dit keer in een voor haar nieuwe techniek: de ets. Deze klassieke techniek creëerde afstand maar dwong kijkers ook om, door zijn fijne details, dichterbij te kijken.

O&O 1668 Ondine de Kroon 2

De Kroon werkt doorgaans met keramiek, installaties en vooral grafiek aan series over culturele en multiculturele thema’s. Voor dit nieuwste onderzoek, zowel technisch als inhoudelijk, kon ze dankzij een O&O-subsidie twee maanden aan de slag in de grafische werkplaats Prints in Den Haag. De vorderingen van haar onderzoek publiceerde ze op een weblog dat ze via sociale media onder de aandacht bracht van een kunstpubliek dat ze uitnodigde om te reageren. In een lezing bij Pictura in Dordrecht ging ze nader in op licht en donker, het verbeelden van drama’s in de etskunst.

Totale budget € 3.593 / Bijdrage O&O € 3.593

Meer over Ondine de Kroon