O&O - ALEXANDRA ROOZEN: Op de hand bekeken - over het machinale handschrift

Deel deze pagina

Is het mogelijk om een tekenmachine te bouwen, die geheel autonoom kan werken? Zo ja, in hoeverre draagt dat bij aan de ethische vraag of mens en techniek inwisselbaar zijn? Deze vragen vormen het uitgangspunt van een nieuw kunstwerk van Alexandra Roozen (1971). Zelf is ze als kunstenaar vooral een tekenaar, die fijne lineaire abstracties maakt. In de monografie Ruis vergelijkt Saskia van de Wiel Roozen al met een machine vanwege de enorme hoeveelheid werk die ze in elke tekening legt en de spierkracht en concentratie die dat eist. De haperingen die daarbij gaandeweg ontstaan, komen doordat het lichaam juist geen echte machine is — vandaar de titel Ruis.

 
O&O 1596 Alexandra Roozen1

In 2011 benaderde Roozen het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam voor een onderzoek. Dat bestond uit het inwinnen van technische informatie, hypotheses, gesprekken met deskundigen, citaten en afbeeldingen — dit alles in relatie tot Roozens eigen werk als kunstenaar. Ze nam zich voor om dat proces te documenteren en te ontwikkelen tot een kunstenaarsboek, waarbij ze in de vormgeving het artistieke karakter van het plan wilde benadrukken. Het project is na een periode van ongeveer een jaar opgeleverd in Rotterdam: de presentatie van het kunstenaarsboek en van nieuw werk dat aan het onderzoek verbonden was.

Totale budget € 10.953 / Bijdrage O&O € 4.303

Meer over Alexandra Roozen