O&O - Q.S. SERAFIJN: Notes Drie / Aantekeningen Three

Q.S. Serafijn (1964) maakt gebruik van beeld, tekst, beeld als tekst en tekst als beeld. Als dat wollig klinkt, is dat niet terecht: QS is een man van rake woorden, die kort en bondig zegt waar het op staat. Zo schreef hij een paar jaar columns over kunst en de kunstwereld voor het tijdschrift Kaat. Behalve teksten maakte hij in opdracht kunst voor en van de openbare ruimte, zoals de D-toren in Doetinchem. Die verkleurt op basis van de gemoedstoestanden van de inwoners van Doetinchem. Onder de noemer Notes Drie besloot QS een publicatie uit te geven die een beeld zou geven van het werk van een hybride kunstenaar.

QS Serafijn -Notes Drie / Aantekeningen Three

“Ik heb nooit een verband willen aanbrengen tussen de dingen die ik maak en de mogelijke positie ervan in de wereld. Wie een oeuvre wenst, moet zorg dragen voor zijn winkel, en wie een winkel wenst moet architect, kapper of kunstharsgieter worden.”— aldus de achterflap van het kunstenaarsboek, dat in 2011 verscheen. Verschillende gastauteurs hebben bijdragen geleverd met teksten over de kunst en de kunstwereld, parallel aan de thema’s die hij zelf in zijn teksten opvoert. Inhoud, typografie, fotografie en montage van tekst en beeld vormen in deze publicatie een caleidoscopisch beeld, of zoals Serafijn het zelf veel mooier formuleerde in zijn aanvraag bij het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam: “een brandend braambos, een revue van hoog naar laag, een reis langs water en hemel, massa en lucht, wolken en regen.”

Totale budget € 37.200 / Bijdrage O&O € 10.000

Meer over Q.S. Serafijn