O&O - KARIN ARINK: Werkperiode EKWC / tentoonstelling Kleider machen Kunst

Deel deze pagina

Het EKWC (Europees Keramisch Werkcentrum, thans Sundaymorning@ekwc) heeft al jaren een grote aantrekkingskracht op kunstenaars. Het heeft ervoor gezorgd dat keramiek als materiaal flink aan status heeft gewonnen in de kunstwereld. Aan kunstenaars biedt het EKWC residencies: werkperiodes waarin ze de technische en artistieke mogelijkheden van keramiek kunnen ontdekken, vaak in relatie tot andere materialen. Dat laatste geldt ook voor het O&O-onderzoeksplan van Karin Arink (1967), een kunstenaar die onder meer de Prix de Rome won en met haar exposities veel pers haalt. In diverse materialen maakt ze beelden en installaties die zich verhouden tot het lichaam. Daarin staan de manieren centraal waarop het bewustzijn (de zelfervaring) van een persoon in relatie staat tot zijn of haar lichaam en visa versa. En: hoe de verbeelding deze zelfervaring kan vangen en beïnvloeden.

O&O 1426 Karin Arink werkperios KC

Arink werkt veel met textiel, toch heeft ze in de loop der jaren ook gewerkt met onder meer hout, foto’s, tekst, tekeningen, én keramiek. Dat laatste was in de jaren negentig. In 2010 besloot ze om dat materiaal opnieuw te onderzoeken. Bij het EKWC wilde ze in een werkperiode medio 2011 zien hoe ze keramiek zou kunnen combineren met textiel, fotografie en taal. Een experiment. De uitkomst was tevoren onduidelijk, enkel wist ze dat ideeën als huid en façade een uitgangspunt zouden vormen. Ook was ze van plan om de vruchten van die werkperiode, nieuwe beelden, op te laten nemen in de tentoonstelling Kleider machen Kunst in het Gerhard Marcks Haus Bremen. Voor dit tweeledige project, werkperiode plus tentoonstelling, benaderde ze het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam.

Totale budget € 27.442 / Bijdrage O&O € 6.200

Meer over Karin Arink