Ga direct naar inhoud

details

Deel deze pagina

Inèz van Dillen | CBKR - Rotterdamse Kunstenaars

Inèz van Dillen

Persoonsgegevens

Werk

werkgebiedgrafiek, tekenen
techniekdroge naald, lithografie, monotype, olieverf, potlood
materiaalandere materialen, papier, textiele materialen

Werkbeschrijving

Ik heb een grote passie voor de grafische technieken.
Mijn werkproces…..Meestal begin ik met het maken van tekeningen op transparant papier, die ik vervolgens over elkaar heen leg, om tot een beeld te komen, een beeld dat iets vertelt over wat ik wil vertellen. Deze transparantie is belangrijk, de verschillende lagen moeten iets vertellen en doordat de verschillende lagen gaan samenwerken, ontstaat er een nieuw beeld, een nieuwe huid die kwetsbaarder en transparanter wordt. Dit kan in de vorm van een ets , een tekening, of een collage, of een schilderijtje, of zelfs een combinatie van technieken…het moet de lagen van betekenis ondersteunen en versterken.
Mijn etsen en tekeningen bestaan uit zeer fijn getrokken lijnen die ledematen en figuren vormen waarvan de anatomie verwrongen en geschonden is. Deze figuren situeren zich ergens tussen leven en dood, tussen lust en vergankelijkheid. Het gaat mij om de uitdrukking van de huid, die als een fragiel oppervlak het lichaam beschermt. Ik wil in mijn werk mijn liefde voor het kwetsbare individu zichtbaar maken. Om allerlei redenen is dat niet altijd een situatie die een veilig gevoel geeft. Het kan gaan over onderwerpen die in het dagelijkse leven, juist stilletjes in een hoek verdwijnen. De spanning tussen de huid en de transparantie is wat zichtbaar moet worden in mijn werk. En in die spanning ontstaat de kwetsbaarheid van o.a. de intimiteit.
Deze manier van verbeelden suggereert een overzicht en intimiteit. Maar het tegenovergestelde wordt bereikt. De wereld is niet volledig te vatten en juist door het transparant te maken, ontstaat intimiteit. Je laat de kijker zien dat de werkelijkheid niet volledig te naderen is, dat er altijd iets ontbreekt en in dat ontbrekende stuk mag de kijker zijn verbeelding loslaten en betekenissen genereren.
Het is aan de kijker om het werk te plaatsen, te duiden, maar op een zodanige wijze dat dit steeds op unieke wijze gebeurd. Het veroorzaken van een innerlijk proces, rondom thema's die niet langer meer alledaags zijn, is wat de kijker niet alleen moet uitnodigen, maar waar hij letterlijk aan het werk moeten worden gezet. Het gaat niet zozeer om een boodschap als om een raken. Een hopelijk lichte maar indringende, 'Sharp as a knife' aanzet tot verwerking.

vakopleidingen
erkende vakopleiding(en) in Nederland
periodenaam instellingstudierichtingdiploma
2010 - 2013 Den Haag - Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Vrije kunstenJA
2001 - 2010Vrije academie den haag Lithgrafie
1985 - 1988vrije academie den haag/wil bouthoorn
1980 - 1983 Breda - AKV St. Joost
andere opleidingen in Nederland of (erkende) vakopleidingen in het buitenland
periodenaam instellingplaatslandsoort opleidingdiploma
1996 - 2001academie voor volwaasen onderwijshasselt/gebnk aarendonk België acedemie
beroepspraktijk
werkt zowel vrij als in opdracht
tentoonstellingen & presentaties
jaar  expositieruimte  plaats land soort
artibrak voorburg groeps
bagage loods amsterdam amsterdam groeps
galerie de Queeste heerde solo
grafiek beinanele den haag den haag groeps
ministerie van buitenl;andse zaken den haag groeps
kunstopdrachten
jaarsoort opdrachtopdrachtgeveruitgevoerd
2014 opdrachten toegepaste kunst pandora uitgeverij ja
publicaties
jaar titel uitgever soort uitgave
2014aftrap 2ministerie van binnelandse zaken catalogus groepsexpositie
2014HP de tijdHP de tijd anders
2013VOG raamwerkVOG naslagwerk
2013monadepandora uitgeverij catalogus solo-expositie
2013eindexamen catalogusacedemie den haag catalogus groepsexpositie