Ga direct naar inhoud

details

Deel deze pagina

Jeroen Kuster | CBKR - Rotterdamse Kunstenaars

Jeroen Kuster

Persoonsgegevens

Werk

werkgebiedruimtelijk werk, performances, video
techniekgecombineerde technieken, geluid, video
materiaalandere materialen, gecombineerde materialen, kunststoffen, organische materialen

In onze bibliotheek

  • Museum van Nagsael, even en oneven - 11 jaar 132 tentoonstellingen
  • Veertig Rotterdamse kunstenaars vieren feest
  • Uitgelicht 04

Werkbeschrijving

Al van jongs af aan heeft kunstenaar Jeroen Kuster (1971) een voorliefde ontwikkeld voor alles wat deel uit maakt van ons dierenrijk. Hij is vooral nieuwsgierig naar hoe een beest is opgebouwd en de structuren die daarmee blootgelegd worden. Zo verzamelt Kuster al vanaf zijn twaalfde jaar schedels waarvoor hij zo’n vijfhonderd dieren heeft ontleed. Een merkwaardige hobby die veel zegt over zijn huidige werk, waarmee hij in plaats van de dieren uit elkaar te halen, aan een heel nieuw dierenrijk bouwt. De in de jaren opgebouwde kennis en ervaring heeft zich in zijn geest genesteld en daaruit ontstaan nu nieuwe species. Hij speelt als het ware voor God, waarbij direct vermeld moet worden dat dit voor Kuster geen diepere betekenis heeft. Maar onderbewust is dit misschien een manier om zijn angst voor de geest te controleren. Kuster werkt dan ook nooit vanuit een vooropgezet plan. Alles ontspruit direct vanuit zijn fantasie gecombineerd met zijn anatomische kennis. In zijn hoofd ontstaat een verhaal waarbij hij zich afvraagt hoe zijn beesten zich voortbewegen, hoe ze zich voortplanten, hoe ze samen spelen. Deze vragen vormen het vertrekpunt voor zijn werk. Het gaat hem in zijn beelden om beweging, om het kijken. Kuster laat ons schijnbaar eenvoudige vissen of andere diersoorten zien in alle soorten en maten, van stekelig tot glad, van dik tot dun die ons doen denken aan de traditie van de natuurhistorische musea. Ook daar komen wij dieren tegen die wij niet – meer – kennen. Het verschil zit hem daar in, dat de dieren van Kuster nooit echt hebben bestaan. Toch dwingt hij de toeschouwer, net als hijzelf, na te denken over de betekenis en het belang van ons dierenrijk. Het gereedschap dat Kuster inzet om zijn beelden te maken, is meestal niet zo natuurvriendelijk. Vaak gebruikt hij alledaags materiaal, zoals bijvoorbeeld plastic lepeltjes of ander anorganisch materiaal dat bij de bouwmarkt of de intratuin vandaan komt. Bijzonder is te ontdekken, dat bijvoorbeeld door het versmelten van het plastic, Kuster in staat is om ordinaire witte plastic lepeltjes te transformeren tot levende wezens. Hij noemt dat zelf: “Koken met materiaal is kunst maken”. Hierin experimenteert hij met materialen en bouwt aan zijn eigen denkbeeldige taxonomie: het geheel van naamgeving en classicifictie in de natuur waarbij elke naam begint met een geslachtsnaam eindigt met een soortnaam. Binnen het universum van Kuster dragen de dieren biologische namen die hun oorsprong vinden in de Systema Naturae van de Zweed Carolus Linnaeus (1707-1778) die de grondlegger was van de moderne taxonomie. Met zijn “kookkunsten” schotelt Kuster ons een wonderlijke wereld voor. Een wereld die bestaat uit onuitputtelijk veel verschillende soorten dieren met elk hun eigen scheppingsverhaal en schoonheid. - Anniek Vrij

vakopleidingen
erkende vakopleiding(en) in Nederland
periodenaam instellingstudierichtingdiploma
1995 - 2000 Enschede - AKI beeldhouwen2000
beroepspraktijk
werkt zowel vrij als in opdracht
tentoonstellingen & presentaties
jaar  expositieruimte  plaats land soort
2020 Jardin de dessins d'arbres de Paris, roodkapje Rotterdam Nederland solo
2019 5 jaar kunstgemaal, kunstgemaal Bronkhorst Nederland groeps
2019 Art Rotterdam, Kunst&Complex, Rotterdam Nederland solo
2019 Au Rendezvous Des Chauffeurs Parijs Frankrijk groeps
2019 eindshow Bcademie, garage Rotterdam Nederland groeps
2019 jardin de dessins, La Cité internationale des arts, Parijs Frankrijk duo
2019 Labo Lola #17 splatch, Abracadabar, Parijs Frankrijk groeps
2018 Imaginary Band, koen taselaar,Roodkapje Rotterdam Nederland groeps
2016 Art Rotterdam, Kunst&Complex Rotterdam Nederland solo
2009 Trendbeheer meets Proximity #4 ,Co Prosperity Sphere Verenigde Staten groeps
uitwisselingen
starteindinstelling / opdrachtgeverplaatsland
20192019Atelier Holsboer, La Cité internationale des artsParijs Frankrijk
20142014Más Arte Más Acción,Choco Colombia
verkopen
jaarbedrijf / instelling / collectie
2007Verbeke Foundation,Kemzeke,Belgie
2006Joep van lieshout
2001Gemeente Enschede
2000AKZO NOBEL, Art foundation
2000Sepp Bader , Tubbergen
publicaties
jaar titel uitgever soort uitgave
2007VIRTI,Verbeke Foundation
200711 jaar Museum van Nagsael,boek
2004uitgelicht 4, catalogus
2003Proof of principle, Akzo Nobel Art Foundation, catalogus
gepubliceerd in de media
jaar naam media typering
2008dag- en weekbladen
2008dag- en weekbladen
2007dag- en weekbladen
2006dag- en weekbladen
2006vaktijdschriften
2006cd
huidige nevenactiviteiten / toegepaste activiteiten
periodeomschrijving instelling / opdrachtgever
2008 - 2015 bestuur- en organisatiewerk kunst&complex
2006 - 2040 bestuur- en organisatiewerk VHS Festival
2006 - 2006 lezingen HKU,Utrecht
2005 - 2005 lezingen AKI, Enschede
2005 - 2005 lezingen AKI, Enschede
2004 - 2004 lezingen AKI, Enschede
stipendia
jaarinstelling / opdrachtgeversoort
2014 CBK o&o
2009 fbkvb live
2007 fbkvb Basisstipendium
2002 fbkvb start stipendium
prijzen
jaarsoort
2004eeste prijs vidio film
20042e prize, Festival 143 delicias, Madrid

      Jeroen Kuster

      Persoonsgegevens

      Werk

      werkgebiedruimtelijk werk, performances, video
      techniekgecombineerde technieken, geluid, video
      materiaalandere materialen, gecombineerde materialen, kunststoffen, organische materialen

      In onze bibliotheek

      • Museum van Nagsael, even en oneven - 11 jaar 132 tentoonstellingen
      • Veertig Rotterdamse kunstenaars vieren feest
      • Uitgelicht 04

      Werkbeschrijving

      Al van jongs af aan heeft kunstenaar Jeroen Kuster (1971) een voorliefde ontwikkeld voor alles wat deel uit maakt van ons dierenrijk. Hij is vooral nieuwsgierig naar hoe een beest is opgebouwd en de structuren die daarmee blootgelegd worden. Zo verzamelt Kuster al vanaf zijn twaalfde jaar schedels waarvoor hij zo’n vijfhonderd dieren heeft ontleed. Een merkwaardige hobby die veel zegt over zijn huidige werk, waarmee hij in plaats van de dieren uit elkaar te halen, aan een heel nieuw dierenrijk bouwt. De in de jaren opgebouwde kennis en ervaring heeft zich in zijn geest genesteld en daaruit ontstaan nu nieuwe species. Hij speelt als het ware voor God, waarbij direct vermeld moet worden dat dit voor Kuster geen diepere betekenis heeft. Maar onderbewust is dit misschien een manier om zijn angst voor de geest te controleren. Kuster werkt dan ook nooit vanuit een vooropgezet plan. Alles ontspruit direct vanuit zijn fantasie gecombineerd met zijn anatomische kennis. In zijn hoofd ontstaat een verhaal waarbij hij zich afvraagt hoe zijn beesten zich voortbewegen, hoe ze zich voortplanten, hoe ze samen spelen. Deze vragen vormen het vertrekpunt voor zijn werk. Het gaat hem in zijn beelden om beweging, om het kijken. Kuster laat ons schijnbaar eenvoudige vissen of andere diersoorten zien in alle soorten en maten, van stekelig tot glad, van dik tot dun die ons doen denken aan de traditie van de natuurhistorische musea. Ook daar komen wij dieren tegen die wij niet – meer – kennen. Het verschil zit hem daar in, dat de dieren van Kuster nooit echt hebben bestaan. Toch dwingt hij de toeschouwer, net als hijzelf, na te denken over de betekenis en het belang van ons dierenrijk. Het gereedschap dat Kuster inzet om zijn beelden te maken, is meestal niet zo natuurvriendelijk. Vaak gebruikt hij alledaags materiaal, zoals bijvoorbeeld plastic lepeltjes of ander anorganisch materiaal dat bij de bouwmarkt of de intratuin vandaan komt. Bijzonder is te ontdekken, dat bijvoorbeeld door het versmelten van het plastic, Kuster in staat is om ordinaire witte plastic lepeltjes te transformeren tot levende wezens. Hij noemt dat zelf: “Koken met materiaal is kunst maken”. Hierin experimenteert hij met materialen en bouwt aan zijn eigen denkbeeldige taxonomie: het geheel van naamgeving en classicifictie in de natuur waarbij elke naam begint met een geslachtsnaam eindigt met een soortnaam. Binnen het universum van Kuster dragen de dieren biologische namen die hun oorsprong vinden in de Systema Naturae van de Zweed Carolus Linnaeus (1707-1778) die de grondlegger was van de moderne taxonomie. Met zijn “kookkunsten” schotelt Kuster ons een wonderlijke wereld voor. Een wereld die bestaat uit onuitputtelijk veel verschillende soorten dieren met elk hun eigen scheppingsverhaal en schoonheid. - Anniek Vrij

      vakopleidingen
      erkende vakopleiding(en) in Nederland
      periodenaam instellingstudierichtingdiploma
      1995 - 2000 Enschede - AKI beeldhouwen2000
      beroepspraktijk
      werkt zowel vrij als in opdracht
      tentoonstellingen & presentaties
      jaar  expositieruimte  plaats land soort
      2020 Jardin de dessins d'arbres de Paris, roodkapje Rotterdam Nederland solo
      2019 5 jaar kunstgemaal, kunstgemaal Bronkhorst Nederland groeps
      2019 Art Rotterdam, Kunst&Complex, Rotterdam Nederland solo
      2019 Au Rendezvous Des Chauffeurs Parijs Frankrijk groeps
      2019 eindshow Bcademie, garage Rotterdam Nederland groeps
      2019 jardin de dessins, La Cité internationale des arts, Parijs Frankrijk duo
      2019 Labo Lola #17 splatch, Abracadabar, Parijs Frankrijk groeps
      2018 Imaginary Band, koen taselaar,Roodkapje Rotterdam Nederland groeps
      2016 Art Rotterdam, Kunst&Complex Rotterdam Nederland solo
      2009 Trendbeheer meets Proximity #4 ,Co Prosperity Sphere Verenigde Staten groeps
      uitwisselingen
      starteindinstelling / opdrachtgeverplaatsland
      20192019Atelier Holsboer, La Cité internationale des artsParijs Frankrijk
      20142014Más Arte Más Acción,Choco Colombia
      verkopen
      jaarbedrijf / instelling / collectie
      2007Verbeke Foundation,Kemzeke,Belgie
      2006Joep van lieshout
      2001Gemeente Enschede
      2000AKZO NOBEL, Art foundation
      2000Sepp Bader , Tubbergen
      publicaties
      jaar titel uitgever soort uitgave
      2007VIRTI,Verbeke Foundation
      200711 jaar Museum van Nagsael,boek
      2004uitgelicht 4, catalogus
      2003Proof of principle, Akzo Nobel Art Foundation, catalogus
      gepubliceerd in de media
      jaar naam media typering
      2008dag- en weekbladen
      2008dag- en weekbladen
      2007dag- en weekbladen
      2006dag- en weekbladen
      2006vaktijdschriften
      2006cd
      huidige nevenactiviteiten / toegepaste activiteiten
      periodeomschrijving instelling / opdrachtgever
      2008 - 2015 bestuur- en organisatiewerk kunst&complex
      2006 - 2040 bestuur- en organisatiewerk VHS Festival
      2006 - 2006 lezingen HKU,Utrecht
      2005 - 2005 lezingen AKI, Enschede
      2005 - 2005 lezingen AKI, Enschede
      2004 - 2004 lezingen AKI, Enschede
      stipendia
      jaarinstelling / opdrachtgeversoort
      2014 CBK o&o
      2009 fbkvb live
      2007 fbkvb Basisstipendium
      2002 fbkvb start stipendium
      prijzen
      jaarsoort
      2004eeste prijs vidio film
      20042e prize, Festival 143 delicias, Madrid