Ga direct naar inhoud

details

Deel deze pagina

Maurice Thomassen | CBKR - Rotterdamse Kunstenaars

Maurice Thomassen

Persoonsgegevens

Werk

werkgebiedschilderen
techniekcollage
materiaalandere materialen

In onze bibliotheek

  • Artstore Kunstambassade Rotterdam
  • Art Store Kunstambassade Rotterdam
  • Maurice Thomassen a coffee table book
  • Maurice Thomassen - a coffee table boek
  • artstore / Kunstambassade Rotterdam
  • Ruimte bezetten stadhuis Rotterdam Ich kenne kein weekend

Werkbeschrijving

Met betrekking tot mijn werk
Het begin- of uitgangspunt van mijn werk ligt vaak in kranten- of tijdschrift-foto's die een (actueel), sociaal-politiek item tot onderwerp hebben. Deze beelden roepen reacties en associaties op die mij tot schilderen aanzetten. Vanaf dat moment wordt de context van het fotobeeld getransformeerd naar mijn eigen, persoonlijke en artistieke context. Het originele beeld blijft echter vaak herkenbaar zodat er een spanningsveld ontstaat tussen de
oorspronkelijke en de nieuwe context. De titels van de (serie) werken maken deze spanningsboog compleet door parallellen, verbindingen en conflicten in één of enkele woorden samen te vatten. Het resultaat is een diverse maar
samenhangende reeks werken waarmee ik een groot aantal impliciete en expliciete uitspraken doe: over de schilderkunst en haar (on)mogelijkheden,
over de (absurde) wereld waarin we leven en over de wijze waarop het beeld binnen deze wereld functioneert en communiceert.

Formeel gezien zoek ik vaak de grenzen van de schilderkunst op door innovatieve en traditionele materialen en technieken te combineren. Mijn schilderijen en werken op papier zijn in feite collages/beeldconstructies die ik met de meest uiteenlopende materialen opbouw. Naast de traditionele verven en lakken maak ik bijvoorbeeld gebruik van (transparante) plakband, fineer, karton, siliconekit, constructie lijm en plaster. Door middel van de eigenschap-pen van deze (constructie) materialen te combineren met schilderkunstige principes zoals bijv.(her-)kadreren, vorm en restvorm, het gebruik maken van glossy vs matte verf soorten of het scherp uitsnijden dan wel grof uitscheuren van beeldelementen, kunnen deze naast een formele ook een inhoudelijke functie of verwijzing krijgen. Door deze collagetechniek ben ik in staat om mijn werken stapsgewijs te ontwikkelen en ontstaat de spanningsvolle gelaagdheid die ik zowel formeel als inhoudelijk (onder-)zoek.
vakopleidingen
erkende vakopleiding(en) in Nederland
periodenaam instellingstudierichtingdiploma
1996 - 1998 Maastricht - Jan van Eyck beeldende kunst1998
1991 - 1995 Maastricht - Academie Beeldende Kunsten schilderen1995
beroepspraktijk
tentoonstellingen & presentaties
jaar  expositieruimte  plaats land soort
2010 Literair Museum Den Haag groeps
2010 Museum van Bommel van dam Venlo groeps
2009 Museum De Valkhof Nijmegen groeps
2007 Museum Boymans van Beuningen Rotterdam groeps
2004 KI Duende Rotterdam Nederland groeps
2004 Kunst-Rai,Galerie van Wijngaarden/Hakkens Amsterdam Nederland groeps
2004 MultipleXX Galerie rotterdam Nederland solo
2004 museum Boymans van Beuningen Rotterdam Nederland groeps
2003 Galerie van Wijngaarden/Hakkens Amsterdam Nederland solo
2002 Galerie Gist Brummen Nederland groeps
uitwisselingen
starteindinstelling / opdrachtgeverplaatsland
20062007Point B- Artist RecidencyNew York Verenigde Staten
20032004Die KunstfabrikBerlijn Duitsland
kunstopdrachten
jaarsoort opdrachtopdrachtgeveruitgevoerd
2011 kunstopdrachten openbare ruimte Het Klokgebouw ja
2000 andere kunstopdrachten Bonnefanten Museum nee
verkopen
jaarbedrijf / instelling / collectie
2010Museum van Bommel van Dam
2009N.O.G. Amsterdam
2009AEGON Den Haag
2009Literair Museum
2007Museum de Valkhof
2006Museum De Stadsgallerij
2004Museum Boymans van Beuningen Rotterdam
1998Oce Technologies
1998Akademisch Ziekenhuis Maastricht
1998Rijks Universiteit Limburg
stipendia
jaarinstelling / opdrachtgeversoort
2003 FBkVB Werkbeurs
2002 FBkVB Werkbeurs
2001 FBkVB Werkbeurs
1998 FBkVB Basis Stipendium