Ga direct naar inhoud

details

Deel deze pagina

Gil & Moti | CBKR - Rotterdamse Kunstenaars

Gil & Moti

Persoonsgegevens

geboortejaar1971 (Israël)
FacebookFacebook
LinkedInLinkedIn
Gil & Moti

Werk

werkgebiedschilderen, installaties, video
techniekolieverf, aquarel, digitale technieken, video, gecombineerde technieken
materiaalpapier, textiele materialen, gecombineerde materialen, andere materialen

In onze bibliotheek

  • Gil & Moti - Totally devoted to you
  • Available for you - Copenhagen Rotterdam
  • Gil & Moti non provocative
  • Bodycase
  • madam, I'm Adam, the organisation of private life
  • Road to a dream Gil & Moti
  • Ruimte bezetten stadhuis Rotterdam Ich kenne kein weekend
  • Fresh feelings & boyzone pavilion
  • Foto Biennale Rotterdam 1/4-7/5 2000

Werkbeschrijving

In 1998 kwamen we na onze studie aan de kunstacademie in Jeruzalem naar het Piet Zwart institute te Rotterdam, en dat was meteen het jaar waarin we besloten altijd samen te zijn en vast te werken als duo: Gil & Moti. Ons werk begint vaak klein, dichtbij onszelf en geworteld in het persoonlijke leven, maar strekt zich moeiteloos uit naar uiteenlopende grote maatschappelijke thema’s: het homohuwelijk, het Israëlisch- Palestijnse conflict, individualisme en identiteit in de hedendaagse massa-maatschappij. Moeiteloos schakelen wij tussen schilderkunst, tekenen, performance, video en installatie. Wij dagen onszelf uit met de zoektocht naar waar de grens ligt tussen privé en openbaar, kunst en het leven, waarheid en fictie, cultuur en politiek, performatief en dagelijks. Wij zijn daarbij zelf een vast onderdeel van het werk. De bewuste keuze dagelijks identieke kleding te dragen en altijd (24 uur per dag) samen te zijn visualiseert de gezamenlijke identiteit die we hebben gecreëerd. Het stelt de vragen; Waaruit bestaat identiteit ? Wat is individualiteit? En hoe kunnen we van twee ego’s één maken? Onze verschijning heeft daarbij verschillende niveaus van staging,; we zijn verschillende personages in relatie tot een bepaalde project; gastheren, coaches, vrijwilligers, schoonmakers, koks, enzo. Voor ons begint alles met een idee dat we met elkaar bediscussiëren en we beslissen samen hoe we dit proces tot uitvoering gaan brengen. We kiezen dan voor een bepaalde werkmethode, denken vooraf na over de esthetiek en vorm, en hoe we deze aan het publiek zullen meedelen. We gebruiken juist de klassieke vormen naast hedendaagse mediums zoals het gebruik van virtuele netwerken. De combinatie van meerdere mediums tegelijk maakt het tegelijkertijd spannend en ook toegankelijk. In een performance hebben we controle over de situatie en er is een duidelijk begin en eind. Interactie is meer een open en spontaan proces, en resulteert in een video. We bedenken altijd vooraf een scenario; wat zou kunnen gebeuren en hoe kunnen we met de gebeurtenissen verder gaan, maar staan wel altijd open voor het onverwachte. Wij zien kunst als een belangrijk communicatie middel en zijn sterk gemotiveerd om nieuwe percepties te ontwikkelen op een betere samenleving. We proberen de grenzen van het kunstwerk te doorbreken en de kunst uit haar traditionele plaats van galerie, museum, residency te halen en midden in het leven te plaatsen door sociale interventie. 'Relational esthetics' zoals bedacht door Nicolas Bourriaud, Franse theoreticus en curator, beoordeelt kunstwerken die een uitgangspunt in menselijke relatie nemen. Deze kunstwerken presenteren innovatieve manieren om kunst te creëren, die zelf een politiek gebaar is en die een uitdaging is voor het publiek. Vanuit persoonlijke en biografische motivatie concentreren we ons onderzoek op individuen die ingaan tegen de maatschappelijke conventies en normen. Ons kunstwerk laat hun stem horen en test het begrip van tolerantie; hoe vergelijk je jezelf met de anderen? En hoe kan je met de anderen in de samenleving omgaan? We vinden het zeer belangrijk dat onze persoonlijke processen betekenis hebben voor anderen en ons werk mensen blijft inspireren. Zelf zijn wij afkomstig uit een Joods-Israëlische middenklasse milieu. Onze opvoeding in een land in oorlog werkt door in onze artistieke positionering en visie. In Available for You (2008-2013) stelden we zich ter beschikking aan de lokale Islamitische, gemeenschap in Kopenhagen, Stockholm, Parijs en Rotterdam, een tocht dat resulteerde in een video-foto installatie. Etsen, geluid en diapresentatie vormen de installatie: Future Line Tours (2009-2013), waar nemen wij de kijker op fictieve bustour langs het dynamische, lelijke grensgebied van de Israëlische samenleving. Israëlische Ontbijt (2009-2013) is een opeenvolging performance in museums en galleries waar wij ontmoeten publiek en gasten. Op een volle maag stimuleren wij een informele debat over onze kunst en sociaal-politieke onderwerpen. Sinds we de Nederlandse nationaliteit gekregen en van de Israëlische afstand genomen zijn wij gemachtigd om zich te bewegen in Palestijnse gebieden die voor Israëlische staatsburgers verboden terrein zijn. Vanuit die mogelijkheid opstond het performanceproject: The Dutch Volunteers (2014-2015) waarin we vanuit een aantal residencies aan de Westelijke Jordaanoever vrijwilligerswerk gedaan door huizen te bouwen voor beide kampen; Joden en Palestijnen, om te onderzoeken hoe twee vijandige gemeenschappen in eenzelfde gebied samen willen of kunnen leven. Ons verblijf hebben we gedocumenteerd via tekst en beeld, dat vertaald in een nieuwe artistieke rapportage.

vakopleidingen
erkende vakopleiding(en) in Nederland
periodenaam instellingstudierichtingdiploma
1998 - 2000 Rotterdam - Piet Zwart Instituut MFA. Fine Arts2000
1990 - 1994BFA. Bezalel, Jerusalem-Fine Arts1994
andere opleidingen in Nederland of (erkende) vakopleidingen in het buitenland
periodenaam instellingplaatslandsoort opleidingdiploma
1996 - 1996School of Visual ArtNew York Verenigde Staten
1994 - 1994Slade School of Art, University CollegeLonden Verenigd Koninkrijk
vertegenwoordiging
Galerie Eric Dupont
138, RUE DU TEMPLE
75003 Parijs elisabeth@eric-dupont.com
www.eric-dupont.com
Pedrami Gallery/ Kathy Pedrami
Verbindingsdok - Westkaai 10
2000 Antwerp +32 (0)488 49 96 68
Katayoun@pedramigallery.com
http://www.pedramigallery.com
beroepspraktijk
werkt zowel vrij als in opdracht
tentoonstellingen & presentaties
jaar  expositieruimte  plaats land soort
2018 Pedrami Gallery Antwerpen België duo
2018 Photographic Gallery Hippolyte Helsinki Finland solo
2018 Museum of History and Contemporary Art Turku Finland solo
2017 Pedrami Gallery Antwerpen België solo
2016 Het Nederlands Fotomuseum Rotterdam Nederland solo
2015 Kunsthalle Palazzo Liestal Zwitserland groeps
2015 Museum of History and Contemporary Art Turku Finland groeps
2015 MK Award Art Rotterdam Rotterdam Nederland groeps
2015 Ram Foundation Rotterdam Nederland groeps
2014 TENT. Rotterdam Nederland groeps
projecten
jaartitelomschrijving / samenwerking metlocatieland
2015Home Is Where You FitBazel Zwitserland
2013Available for YouPalais de TokyoParijs Frankrijk
2012Colord SwansLentos KunstmuseumLinz Oostenrijk
2012Doe het zelf boeren bruiloftKunstvereniging DiepenheimDiepenheim Nederland
2011Available for YouIaspisStockholm Zweden
2011You brought the light back to my lifeStavanger Kunst MuseumStavanger Noorwegen
2011In your shoesNikolaj kunshallenKopenhagen Denemarken
2010Etsen workshopThe Gottesman Etching CenterKibbutz Cabri Israël
uitwisselingen
starteindinstelling / opdrachtgeverplaatsland
20172018HIAP, HelsinkiKopenhagen Denemarken
20172017Capacete- Mondriaan Fonds BuitenlandateliersStockholm Brazilië
20152015Atelier MondialBazel Zwitserland
20112011Iaspis Stockholm Zweden
kunstopdrachten
jaarsoort opdrachtopdrachtgeveruitgevoerd
2006September in Rotterdam nee
2005 andere kunstopdrachten September in Rotterdam nee
2004 andere kunstopdrachten September in Rotterdam nee
2004 kunstopdrachten openbare ruimte Artoteek Den-Haag nee
2003 andere kunstopdrachten September in Rotterdam nee
2002 andere kunstopdrachten September in Rotterdam nee
2001 andere kunstopdrachten September in Rotterdam nee
2000 andere kunstopdrachten September in Rotterdam nee
1999Photo Bienale Rotterdam nee
1999September in Rotterdam nee
verkopen
jaarbedrijf / instelling / collectie
2014Thiele Private Collection
2013Petach Tikva Museum of Art
2012Grief Private Collection
2009Amos Shoken
2008Tel Aviv Museum of Art
2007private collection Amsterdam
2006private collection Amsterdam
2005private collection Amsterdam
2003Haifa Museum of Art
2001Oli Alter
publicaties
jaar titel uitgever soort uitgave
2015The Unexpected Guest, Turku BiennialMuseum of History and Contemporary Art catalogus groepsexpositie
2013Palais- New WavePalais de Tokyo catalogus groepsexpositie
2012Der Nackte MannLentos Kunstmuseum Linz, Ludwig Museum Budapest catalogus groepsexpositie
2011Totally Devoted to YouHatje Cantz verslaag catalogus solo-expositie
2009Available for YouTENT. Nikolaj Kunsthallen catalogus solo-expositie
2005Super StarsKunsthalleWien catalogus groepsexpositie
gepubliceerd in de media
jaar naam media typering
2015Puntkomma, #6 recensie expositie
2014OONachrichte recensie expositie
2013de Volkskrant recensie expositie
2011Socialisme & Democratie no.4 algemene bespreking werk
2010Metroplis M recensie expositie
2009NRC Hanelsblad recensie expositie
huidige nevenactiviteiten / toegepaste activiteiten
periodeomschrijving instelling / opdrachtgever
1999 - 2013 curator Gil & Moti Homegallery
Heeft belangstelling voor:
commissiewerk
curator
docent
kunsteducatie
lezingen
stipendia
jaarinstelling / opdrachtgeversoort
2016 CBK Rotterdam O&O projectsubsidie
2016 Mondriaan Fonds Bewezen Talent
2013 Mondriaan Fonds projectsubsidie
2013 CBK Rotterdam O&O projectsubsidie
prijzen
jaarsoort
2015MK Award 2015, The Netherlands