Ga direct naar inhoud

details

Deel deze pagina

Cindy Jansen | CBKR - Rotterdamse Kunstenaars

Cindy Jansen

Persoonsgegevens

In onze bibliotheek

  • The Dutch Shorts 2004, Les films courts Neerlandais

Werkbeschrijving

De diversiteit van de hedendaagse samenleving bevindt zich tussen de uitersten van aangemoedigd en ongeaccepteerd gedrag. De maatstaven van het ‘midden’ bepalen in welke mate gedrag sociaal geaccepteerd wordt danwel beschouwd wordt als deviant. Visuele communicatie speelt hierbij een belangrijke rol. Veranderende omgangsvormen ten gevolge van digitale en sociale media, zoals vergaand individualisme versus massagedrag, competitie en roem versus sociaal isolement en seksualisering van het consumentisme, vragen om een kritische houding ten opzichte van deze maatschappelijke verschuivingen.

De frictie tussen afstand en intimiteit, objectiviteit en subjectiviteit, en daarmee tussen beeldtaal en betekenis, vormt de rode draad van mijn beeldend onderzoek. Naar de filosoof Hans-Georg Gadamer (1900-2002) ben ik van mening dat het kunstwerk pas bestaat in het verstaan ervan en dat een onbevooroordeeld begrip daardoor niet mogelijk is.

In mijn werk is veel aandacht voor deze ambiguïteit van de waarneming en voor experiment met sociale conventies en verwachtingspatronen. Ik richt mij op verschijnselen die zich in de marges van de maatschappij afspelen, zoals prostitutie, sado-masochisme, suïcide en co-dependency - de ziekelijke afhankelijkheid van de ander. De foto- en videowerken die deze onderwerpen verbeelden, bevragen diverse psychologische en sociologische patronen door ze los van hun directe context te tonen. Abstractie, bv. middels vergaande esthetisering en/of extreme close ups zorgen voor een onontkoombare één op één relatie, die de beschouwer tot een uitspraak verleidt. (zie ook documentatie: Don't hit me I love you en With Love).

Controversiële onderwerpen spelen ook nu een rol in mijn werk, maar er heeft tevens een ontwikkeling plaats gevonden naar uitingsvormen van maatschappelijk geaccepteerd gedrag in de samenleving. Mijn recente foto- en videowerken belichten subtielere en sociaal geaccepteerde patronen in menselijk handelen, door ze te isoleren en vergroten. Naast afwegingen betreffende presentatie versus vooronderstelling wordt onderzocht hoe 'tijd' kan worden ingezet als beeldend middel. (zie documentatie: Belgrade Forest, Girsl will be Girls)

De beeldtaal is beschouwender dan voorheen; de videoregistraties zijn tijd verlengend en observerend. De inhoud van het werk wordt gekoppeld aan historische feiten en actuele gebeurtenissen; voorkennis wordt belangrijker om het werk te kunnen 'lezen' en onderdeel van nieuwe presentatie vormen zoals installaties met video en audio. (zie documentatie: Sea of Trees). De routinematige en repeterende handelingen van de mens worden zichtbaar door de tijd die verstrijkt binnen een stilstaand frame. (zie documentatie: Playground, Silverdust (Mount) en Shopping Hall).


In mijn werk wordt een taal gehanteerd die een dialoog creëert met de individuele betekenisgever. De beschouwer wordt meegevoerd in een andere werkelijkheid via suggestie of een dwingende (re)presentatie van het onderwerp. De reactie van de toeschouwer op het getoonde, plaatst het werk in een ruimer, existentieel kader; dat van de hedendaagse moraal en ethiek.
vakopleidingen
erkende vakopleiding(en) in Nederland
periodenaam instellingstudierichtingdiploma
1994 - 1999 Arnhem - Hogeschool voor de Kunsten 1e Graads Lerarenopleiding Beeldend1998
andere opleidingen in Nederland of (erkende) vakopleidingen in het buitenland
periodenaam instellingplaatslandsoort opleidingdiploma
2007 - 2007Binger FilmlabAmsterdam Nederland directors program2007
2005 - Binger FilmlabAmsterdam Nederland Scenarioschrijven fictie2006
2004 - 2004New York Film AcademyLonden
vertegenwoordiging
The Empire Project
10 Siraselviler Cd Kat 1 D4
34433 Istanbul +90212 2925968
info@theempireproject.com
theempireproject.com
beroepspraktijk
tentoonstellingen & presentaties
jaar  expositieruimte  plaats land soort
2013 Unseen Photo Fair Amsterdam Nederland groeps
2013 Re-Rotterdam Rotterdam Nederland solo
2013 Art at the Warehouse Rotterdam Nederland solo
2012 The Empire Project Istanboel Turkije solo
2012 Gerhard Hofland Amsterdam Nederland duo
2012 Pictura Dordrecht Dordrecht Nederland duo
2011 Art 12 Antwerpen België solo
2011 Contemporary Istanbul Istanboel Turkije duo
2011 Natuurhistorisch Museum Rotterdam Rotterdam Nederland solo
2011 Attraction of the Opposites Rotterdam Nederland groeps
projecten
jaartitelomschrijving / samenwerking metlocatieland
2013Auld Lang Syneduo portret van Alan en John Lawson. Video.Boston, Parijs, Rotterdam Verenigde Staten
uitwisselingen
starteindinstelling / opdrachtgeverplaatsland
20122012Netherlands Institue TurkeyIstanboel Turkije
20092009Netherlands Institue TurkeyIstanboel Turkije
20082008International Institute at RécolletsParijs Frankrijk
20002000Netherlands Institue RomeIstanboel Italië
verkopen
jaarbedrijf / instelling / collectie
2012Soizi Audouard
2012Nil Duran
2012Nil Duran
2012Alos Cavdar
gepubliceerd in de media
jaar naam media typering
2012Mister Motly, nr 34 algemene bespreking werk
2012Parool recensie expositie
2011Achterkelderdeuren recensie expositie
2010NRC Handelsblad recensie expositie
2007Hollands Diep Magazine nr1 ander artikel of uitzending
2006Credits Magzine nr4 ander artikel of uitzending
Heeft belangstelling voor:
bestuur- en organisatiewerk
commissiewerk
curator
docentschap e.a. kunsteducatief werk
inrichting van exposities
stipendia
jaarinstelling / opdrachtgeversoort
2011 Centrum Beeldende Kunsten Rotterdam Onderzoek & Ontwikkeling
2004 Fonds voor Beeldende Kunsten en Bouwkunst Basisstipendium